Spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła do Wojewody Mazowieckiego wnioski o decyzje lokalizacyjne dla czterech pierwszych z 12 odcinków Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Kolejne wnioski są w przygotowaniu. To kluczowy fragment linii kolejowej „Y”, która do 2035 r. ma połączyć stolicę z Lotniskiem CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.
Cztery złożone przez CPK wnioski dotyczą projektowanej linii kolejowej na terenie Miasta Stołecznego Warszawy oraz mazowieckich gmin: Ożarów Mazowiecki, Pruszków, Brwinów i Wiskitki. Te cztery odcinki mają w sumie łącznie ponad 20 km długości.
Dla ponad 140-kilometrowej trasy kolejowej między Warszawą i Łodzią, na której trwa też zaawansowane projektowanie, spółka CPK posiada komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie i Łodzi oraz dwa z wymaganych pozwoleń wodnoprawnych, które wydają Wody Polskie.
– Decyzje lokalizacyjne, w sprawie których spółka złożyła wnioski do Wojewody Mazowieckiego, to kolejny krok w drodze do budowy linii KDP. Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych kolejnym krokiem będą wnioski o pozwolenie na budowę, które też planujemy złożyć w tym roku. Następnie ruszą przetargi na roboty budowlane – mówi pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Dla odcinka między Warszawą i Łodzią będzie łącznie 12 wniosków o decyzje lokalizacyjne. – W czwartym kwartale tego roku planujemy złożyć pozostałych osiem wniosków, w tym do Wojewody Łódzkiego dla odcinka KDP między Lotniskiem CPK i Łodzią. Trasa KDP między Warszawą i Łodzią jest dla nas priorytetowa, ponieważ pozwoli włączyć Lotnisko CPK w system szybkiej kolei – mówi prezes spółki CPK dr Filip Czernicki.
Za przygotowanie materiałów do wniosków na terenie województwa mazowieckiego odpowiada konsorcjum Metroprojektu i Sud Architekt Polska, a za te na obszarze województwa łódzkiego – konsorcjum Egis Poland, Egis Rail i Jaf-Geotechnika, czyli wybrani w przetargach projektanci.
Na opracowanie pełnej dokumentacji projektowej (łącznie z projektem budowlanym) dla linii między Warszawą i Łodzią oraz dokumentów potrzebnych do uzyskania pozwoleń wodnoprawnych i decyzji lokalizacyjnej spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Pod tę inwestycję spółka CPK kupiła dotychczas w ramach Kolejowego Programu Dobrowolnych Nabyć 67 działek o łącznej powierzchni ponad 64 hektarów. Do Programu właściciele zgłosili aż 191 działek (spośród 201, które zostały zakwalifikowane do Kolejowego PDN).
Dzięki budowie linii KDP Warszawa – Łódź skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 40 minut (dziś to ok. 70 minut). Podróżni dojadą do Lotniska CPK – z Warszawy w czasie poniżej 20 min. Po wybudowaniu całego "igreka" podróż kolejowa z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 1 godz. 40 min (zamiast obecnie ok. 2 godz. 20 min), a z Wrocławia – też 1 godz. 40 min (mniej niż połowę tego co dziś)
Według zaktualizowanego harmonogramu Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do ruchu
do końca 2035 r. Wówczas zostanie domknięta 480-kilometrowa linia „Y”, która w całości jest na etapie projektowania i uzyskiwania zezwoleń. Obecnie na terenie Łodzi trwają też prace budowlane związane z realizacją tunelu dalekobieżnego CPK.